מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הניח היום על שולחן הכנסת את דוח הביקורת השנתי מס' 65א.
דוח זה שהוא החלק הראשון בדין וחשבון השנתי של מבקר המדינה, מוקדש בעיקרו לנושאי כלכלה ותשתית. חשיבותם של נושאים אלה גברה בעת האחרונה בעקבות מבצע "צוק איתן" והמשמעויות התקציביות הניכרות הנובעות ממנו, הן באשר לצורכי הביטחון, הן בצורך לסייע לקבוצות אוכלוסייה רבות ובהן אוכלוסיות שנפגעו במהלך המבצע.
הדוח שם דגש מיוחד על המאבק בהון השחור, אשר לפי אומדני רשות המיסים וגופים נוספים משנת 2013, פוטנציאל המס שנובע מפעילות כלכלית שאינה מדווחת נע בין 10 ל-50 מיליארד ₪ בשנה.
כזכור, מבקר המדינה פרסם רק באחרונה (12.8.14) דוח מיוחד על "משרד האוצר הכנת תקציב 2012-2011 ועמידה ביעד הגירעון" שהצביע על תחזית הכנסות לקויה אשר תרמה לגירעון תקציבי גדול.
הדוח חשף ליקויים משמעותיים בכמה נושאים הנוגעים לתחום זה: "קו הצדק" ומתן גמול למודיעים, יחידות החקירה של רשות המסים בישראל; מתן פטור מדיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ותיקים; מבצע משותף של רשות המסים והמשטרה למאבק בפשיעה; מעקב אחר הליכי גילוי מרצון ברשות המסים; פעילות המערכת החדשה לאיתור חשבוניות פיקטיביות.
יש לייעל ולהגביר את האכיפה של תשלום מס אמת במדינה, ואין להשלים עם מצב שבו "חוטא יוצא נשכר".
נושא החשבונות הפיקטיביות מתקשר גם לפרק בדוח המבקר שעוסק ב"טיפול המשטרה ומשרדי הממשלה בתופעת גנבות כלי רכב". הגם שנרשמה בשנים האחרונות ירידה במספר כלי הרכב הגנובים, עדיין נגנבים מדי שנה כ-18,000 כלי רכב.
תחום חשוב נוסף שבו עוסק הדוח, הוא העסקת קרובים ומקורבים בתאגידים ממשלתיים הבאים: חברת נמל אשדוד בע"מ; חברת נמל חיפה בע"מ; מקורות חברת המים בע"מ ושח"מ מקורות ביצוע בע"מ; חברת רכבת ישראל בע"מ; חברת החשמל לישראל בע"מ; רשות שדות התעופה. מדובר בביקורת מעקב לביקורת שנערכה בשעתה בנושא זה ופורסמה בדוח שנתי 58א. הביקורת מצביעה על כך שלא זו בלבד שחלק מהליקויים שהועלו בדוח הקודם לא תוקנו, אלא שנמצאו מקרים שבהם המצב אף החמיר.
משרד מבקר המדינה הצביע בדוחות קודמים על ניהול לקוי של פרויקטים בתחום התשתית. ואולם נראה שמשרדי האוצר, התחבורה והבטיחות בדרכים, התשתיות הלאומיות והאנרגיה והמים לא הפיקו חלק ניכר מהלקחים הנדרשים ואינם ממהרים לתקן את הליקויים.
בין הפרויקטים והגופים שהביקורת עוסקת בהם: קידום החיסכון באנרגיה; הבטחת אספקתם של חומרי חציבה וכרייה; תכנית נתיבי ישראל – פיתוח מערך הרכבות; הפיקוח על הפעלת הרכבת הקלה בירושלים; ארגון מחדש של התחבורה הציבורית בירושלים; מקורות חברת מים בע"מ; חברת נת"ע – נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים בע"מ.
הדוח עוסק בנושאים נוספים ובהם:
• טיפולה של הרשות לזכויות ניצולי השואה בניצולים – דוח מעקב;
• רשות החברות הממשלתיות – הרשות מתקשה לבצע החלטות ממשלה בדבר ביצוע רפורמות והפרטות.
• מיסוי רבנים "מקובלים" ובד"צים – מספר הפועלים "כמקובלים" נותני ברכות נאמד בכמה עשרות והיקף פעילותם נאמד במאות רבות של מיליוני ₪.
• "דירות שירות ויחידות מגורים במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא – תל השומר" - הדירות שייכות למשרד הבינוי והשיכון ועמידר מנהלת אותן מטעם המשרד. הן מיועדות לשימוש סגל המרכז הרפואי, אשר משלם בעבורן שכר דירה מסובסד ונמוך ממחירי השוק כשהתקבולים המתקבלים מופנים לטובת הדיור הציבור. במקרים מסוימים השכיר המרכז הרפואי שיבא את הדירות לשימושים חריגים ובהם תיירות מרפא ומשתלמים מחו"ל.
• "חסמי אסדרה המגבילים יבוא – ליבוא השלכות משמעותיות על מחירי המוצרים וזמינותם, על חשיפת המשק לתחרות, על יוקר המחיה והתייעלות של התעשייה המקומית. מדיניות הממשלה בכל הנוגע לפתיחת שוק היבוא אינה אחידה ואינה מתואמת.
במסגרת מדיניות מבקר המדינה להתייעל ולחסוך בעלויות, כמו גם לתרום לאיכות הסביבה, מעתה דוחות מבקר המדינה יופצו ברובם במדיה דיגיטאלית.
לקריאת הדוח המלא